fMRI staat voor functional Magnetic Resonance Imaging en meet hersenactiviteit op basis van het zuurstofgehalte verschil in bloed in hersengebieden.


Wanneer een hersengebied aan het werk moet heeft het zuurstof nodig. Die zuurstof wordt aangeleverd door zuurstofrijk bloed. En laat dan nou net zijn waar fMRI gebruik van maakt om activiteit te meten🔍!

Hemoglobine in rode bloedcellen -wat bloed ook zijn rode kleur geeft- kan zuurstof mee vervoeren naar het hersengebied in need. Dat komt door de ijzerdeeltjes in hemoglobine. Ijzer krijgt een positieve lading wanneer zuurstof niet verbonden is. Dát kan worden opgepikt door de enorme sterke magneet in de fMRI scanner. Omdat jouw hoofd volledig is omringt door de magneet kan vervolgens het zuurstofarm bloed -en dus omgedraaid het zuurstofrijk bloed- makkelijk gevolgd worden.

Van meting naar data

Dit gebeurt aan de hand van het BOLD (blood-oxygen-level-dependent) signaal. Zodra een hersengebied actief wordt zie je een kleine dip in het signaal. Dit wordt ook wel de initial dip genoemd. Dan wordt het zuurstof wat op dat moment aanwezig is in het hersengebied meteen opgenomen. Vervolgens volgt dan een grote piek. Dit is het moment dat zuurstofrijk bloed wordt aangeleverd bij het hersengebied. Het BOLD signaal kan worden omgezet in een 3D afbeelding van het brein. Zo kan er precies worden gekeken welk hersengebied geactiveerd -of gedeactiveerd- werd.

Voordeel: Hoge temporele en spatiële resolutie, kan hersenactiviteit meten in het gehele brein, geeft hoge kwaliteit beelden en maakt geen gebruik van straling☢️.

Nadeel: Relatief duur, niet mobiel, maakt veel lawaai, en doordat je ook niet mag bewegen kan het als niet fijn worden ervaren.

fMRI in neuromarketing

fMRI beantwoord zo goed als al jouw marketing vragen! Maar het is goed om eerst  te kijken in hoeverre het resultaat in terms of gestegen koopgedrag of conversie opwegen tegen de kosten. Met fMRI kunnen bewuste en onbewuste emoties worden gemeten. Of te wel, wat de consument echt van jouw product vindt. Het kan belangrijke nieuwe inzichten geven die met andere (neuroimaging) technieken nooit boven water waren gekomen.