Neuromarketing: the key tot jouw marketing succes!

Je wilt dat jouw consumenten zich als een koning voelen. Maar hoe doe je dat? Om daar achter te komen is het belangrijk om de echte wensen en behoeftes van je consumenten te bepalen. TADAūü•Ā en daar is dan: neuromarketing. De only way die jou de mogelijkheid biedt je marketingstrategie op het gebied van sales, communicatie en conversie tot een succes te brengen. In deze blog kom jij achter alle ins-and-outs van de neuromarketingwereld.

Tell me all about it!

  1. Neuromarketing: wat is het en wat doet het?
  2. Neuromarketing is breder dan jij denkt!
  3. Neuromarketing X the future
1. Neuromarketing: wat is het en wat doet het?

Er is nog een ongoing debate over de definitie van neuromarketing. Om het voor jou simpel te houden mag je van het volgende uit gaan: 

Neuroventures_iconen_Blog-89

“Neuromarketing is het toepassen van (neuroimaging) technieken om consumenten- gedrag te analyseren en te begrijpen.”

Klinkt vet! Maar wat houdt het eigenlijk in? Hoewel je waarschijnlijk verwacht dat de meeste beslissingen bewust worden genomen, valt dit tegen. De Nobelprijs winnende econoom Kahneman bespreekt dit in zijn dual-proces theorie. Dit houdt simpelweg in dat jouw brein gebruikt maakt van twee systemen; systeem 1 is snel, intu√Įtief  en automatisch, en systeem 2 is langzaam, doordacht en gecontroleerd. Om je brein wat rust te geven neem je het grootste gedeelte van je beslissingen onbewust. Neuromarketing gaat daarom uit van het gebruik van systeem 1. 

Met neuroimaging technieken wordt in kaart gebracht welke hersengebieden verantwoordelijk zijn voor het gedrag van jouw consumenten. Denk hierbij aan de reactie op prijsaanpassingen, een website inrichting, een reclame in bushokjes, noem maar op! Op die manier kun jij erachter komen of jouw marketingstrategie wel de juiste doelgroep aanspreekt. Maar ook of jouw productweergave de juiste emoties opwekt die de consument overtuigd tot kopen. Want over een ding zijn we het eens: 

Neuroventures_iconen_Blog-87

‚ú®ons brein liegt niet‚ú®

2. Neuromarketing is breder dan jij denkt!

Maar meuromarketing gaat verder dan alleen het toepassen van (neuroimaging) technieken om het consumentenbrein in kaart te brengen. Ook uit de Consumer Insights -het bestuderen van het consumentengedrag- is al veel kennis verkregen!

Denk bijvoorbeeld aan het onderzoeken van online search gedrag met Google Analytics om consumentengedrag beter te begrijpen. Die cookiesūüć™ smaken goed, maar zijn er niet voor niets! Zij helpen Google Analytics data te verzamelen over jouw bezoekers op je website om je daarmee relevante en interessante inzichten te geven. Hoe lang bezoeken ze jouw website? Welke clicks zorgen voor een rebound? Dit soort informatie kan jouw helpen te achterhalen wat de motivatie is achter het gedrag van je bezoekers. 

mouse_tracking

Consumer Insights baseert zijn bevindingen voornamelijk op theorie√ęn over het gedrag, die vervolgens met observaties in de praktijk worden getest. Zo werd er ontdekt dat het aanbieden van te veel keuzes lijdt tot choice overload bij de consument. Hij ‘bevriest’ en maakt uiteindelijk helemaal geen keuze!

Aan de hand hiervan werd de choice architecture beschreven door Thaler en Sunstein (2008). De architect cre√ęert een omgeving die de keuze van consument zodanig be√Įnvloedt dat de consument op een voorspelbare manier zijn keuze maakt. Technieken zoals priming en nudging worden veelvuldig ingezet. Meer weten? Houd onze toekomstige blogs in de gaten! Homer_choice_architecture

3.  Neuromarketing X the future

Toch staat neuromarketing nog in de kinderschoenen. Het is relatief nieuw, er zijn iedere dag nieuwe ontdekkingen en er zijn maar weinig bedrijven die het kunnen toepassen (gelukkig zijn wij daar 1 van). Daarnaast is het ook spannend voor consumenten om zich over te geven aan de wetenschap. Dat ontneemt namelijk een stukje controle!

Natuurlijk is de grootste goal van je marketing het verbeteren van je sales. Maar daarnaast wil je ook jouw consumenten de allerbeste service verlenen. En hoe doe je dat zonder te weten wat ze √©cht willen?! Daarom altijd goed om up-to-date te blijven. 

Wat kun jij dus nog qua neuromarketing ontwikkelingen verwachten:

  • Meer onderzoek: snel komen er honderden onderzoeken bij die de validiteit en betrouwbaarheid van de onderzoeksmethoden enorm versterken. En dat betekent betere resultatenūüŹÜ.
  • Meer case studies: onderzoek is een. Maar Real Life voorbeelden, daar kun je pas iets mee!
  • Virtual Reality: een onderzoek in een laboratorium kan invloed hebben op de betrouwbaarheid van de resultaten omdat de natuurlijke omstandigheden ontbreken. VR kan daarvoor een oplossing bieden.
Toepassingen in de marketing

Ga maar eens na bij de grootste bedrijven ter wereld. Neuromarketing zal daar zeker niet onbekend zijn. Sterker nog: zij zijn zich maar al te goed bewust van de noodzaak. Mee gaan met de tijd is cruciaal om als bedrijf te blijven groeien. En sinds neuromarketing de toekomst is…

Maar bovenal liegen de resultaten er niet om! Neuromarketing heeft zichzelf meerdere malen bewezen zeer effectief te zijn. Ontdek hoe deze grote bedrijven jou voorgingen in het gebruik van neuromarketing en hoe zij hun sales als een raketūüöÄ hebben zien gaan. 

  • Coca Cola vs Pepsi: terwijl mensen in een fMRI scanner lagen dronken ze Coca Cola of Pepsi cola en moesten ze aangeven naar welke de voorkeur uitging. Wisten ze niet wat ze dronken, dan koos de helft voor Pepsi. Maar zodra werd verteld wat in de beker zat, koos 2/3 van de Pepsi-kiezers alsnog voor Coca Cola. Dat niet alleen, ook de hersenactiviteit veranderde. Hoewel eerst gebieden geassocieerd met beloning actief werden -wat duit op ‘lekker vinden’- veranderde dat nu naar gebieden geassocieerd met higher thinking -wat duit op het terughalen van de Coca Cola commercials en de emoties geassocieerd met het merk.

    Conclusie: niet zozeer de smaak maar de branding bepaalt of consumenten het product ‘lekker’ vinden. 
  • Cheeto commercial: het hoofd van de marketingafdeling kwam met het idee om een commercial te lanceren, waarin een vrouw een grap uithaalt en een zak cheetos bij witte was van haar vriendin stopt. Mensen gaven aan de grap niet te appreci√ęren. Maar de EEG resultaten vertelden wat anders! Die suggereerde dat ze het juist grappig vonden. Waarschijnlijk wilden ze niet toegeven de gemene grap leuk te vinden, bang voor andermans reactie. En zo werd de gelanceerde commercial een succes! 

    Conclusie: consumenten vinden het moeilijk aan te geven wat ze √©cht vinden.
  • Policy-making:¬†wel eens opgevallen hoe je in iedere supermarkt eerst door de groente- en fruitafdeling wordt geleid alvorens je bij de -ongezonde- andere producten komt? Dat is natuurlijk met een reden! Consumenten gaan vaak met een hongerig buikje boodschappen doen. Dat zorgt ervoor dat niet de rationele-jij maar de¬†craving-jij de schappen leeg haalt.¬†Daarnaast ben je geneigd de meeste aankopen in het begin uit de schappen te pakken. Door gezonde keuzes vooraan te leggen word je¬†genudged¬†tot het kopen van gezonde producten.¬†

    Conclusie:¬†door de juiste choice architecture te cre√ęeren geef je consumenten een duwtje in de richting om te kopen wat jij wilt. Maar houd het ethisch verantwoord!

Zoals je hebt kunnen ontdekken is¬†neuromarketing¬†spannend, uitdagend, in ontwikkeling, vernieuwend, effici√ęnt, maar voornamelijk heel effectief voor het verhogen van je sales!¬†

Wat de beste manier voor jouw marketingprobleem is? Daar kijken we samen naar. We maken een plan geheel aangepast op wat jij nodig hebt. En kan je nog wat extra uitleg gebruiken? Ook dat begrijpen we volledig! Neuromarketing is ook nieuw, maar we staan je al te graag te woord om al je twijfels bij je weg te nemen.

Dus aarzel vooral niet om het gesprek met ons aan te gaan. Je zult versteld staan wat wij voor jou kunnen betekenen!

Tijd om dit ook voor jouw bedrijf te laten werken!

Recruitment op basis van feiten. Dat zorgt voor een beter resultaat. Wij hebben jouw ideale handleiding. Wanneer heb je tijd om het er over te hebben?

   

          Plan een kennismaking in