Wanneer een bezoeker herhaaldelijk op een knop of link klikt, bijvoorbeeld door frustratie of ongeduld, noemen we dat Rage Click.
Rage Clicks is een fenomeen dat ook kan optreden in combinatie met de CTR in website analyses. Hoewel de CTR het percentage klikken op een advertentie of link meet in vergelijking met het aantal keren dat deze is weergegeven, kunnen Rage Clicks deze statistiek verstoren door het aantal klikken onrechtvaardig te verhogen📈. Dit kan leiden tot een misleidende CTR. Rage Clicks zijn namelijk geen juiste weerspiegeling van de gebruikersbetrokkenheid of interesse in de inhoud.
Hoe voorkom jij dit probleem?
Ten eerste is het belangrijk om onderscheid te maken tussen echte clicks en Rage Clicks. Website-analyse tools kunnen Rage Clicks identificeren door de frequentie en duur van klikken op een specifiek element bij te houden. Wanneer een gebruiker binnen een kort tijdsbestek herhaaldelijk op hetzelfde element klikt, kan dit een indicatie zijn van een Rage Click🖱️. Vervolgens is het een kwestie van het frustratie element eruit filteren.