Verliesaversie is een bias waardoor er aan een verlies een andere waarde wordt toegekend dan aan een even grote winst.
Kahneman en Tversky beschreven verliesaversie voor het eerst in hun Prospect Theory (1979). Verliesaversie is een bias die ervoor zorgt dat jij een verlies zwaarder laat wegen⚖️ dan een even grote winst. Daarnaast associeer je negatieve emoties met verliezen. Leuk is het inderdaad niet! En de pijn die je ervaart als je iets verliest is vaak groter dan het plezier geassocieerd met dezelfde winst. Denk maar eens aan het moment toen je €20 verloor en €20 won. Wedden dat je langer in je maag zat met het verlies?
Verliesaversie en profit verhogen
Verliesaversie wordt ruim ingezet in de marketing! En dan voornamelijk om die bias te slim af te zijn. Zie hier een aantal voorbeelden:
- Gratis proefperiode: "De eerste maand is gratis!" komt jou vast en zeker bekend voor. Zo zorgen abonnement verkopers ervoor dat jij al hebt kunnen proeven van het leven als een abonnement owner. Ja, en als dan die eerste maand voorbij is zeg dan maar eens op! Je wilt namelijk helemaal niet verliezen en dus stap je over op premium.
- Oneven prijzen: €29,99 in plaats van €30,-. Ook al is het verschil maar 1 cent het voelt voor jou als veel goedkoper.
- Aankopen in winkels: door betaalprocessen of de tijd bij de kassa te versnellen ben je minder lang bezig met het bedrag dat je gaat uitgeven. En ben je dus sneller geneigd je aankoop te voltooien.