Skip to content
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Het enige Nederlands marketingbureau dat Neurowetenschap & Profiling combineert ×
Back to Blog
Gedragsverandering

Wat is framing?

Framing is een psychologisch fenomeen waarbij de manier waarop informatie gepresenteerd wordt de perceptie en interpretatie van mensen beïnvloedt.

Framing is een psychologisch fenomeen waarbij de manier waarop informatie gepresenteerd wordt de perceptie en interpretatie van mensen beïnvloedt.


Framing legt daarbij de nadruk op bepaalde aspecten van een boodschap, terwijl andere aspecten worden verwaarloosd of verzwakt. Framing wordt vaak gebruikt in de politiek om de publieke opinie te beïnvloeden en de acceptatie van bepaalde ideeën, standpunten of producten te vergroten. Het fenomeen wordt ook gebruikt in marketing. 

Framing in marketing

Voorbeeld: Wanneer een product wordt gepresenteerd als "nieuw en verbeterd". Dit frame impliceert dat het product al goed was, maar nu beter is geworden⭐️⭐️, waardoor de consument wordt aangespoord om het opnieuw te kopen of het voor het eerst te proberen.

Voorbeeld: Wanneer hetzelfde product wordt gepresenteerd als "oud en vervangen". Dit frame impliceert juist het tegenovergestelde. Het product is verouderd en voldoet niet langer aan de eisen🚩 van de consument.

Het frame kan dus de perceptie van de consument van het product beïnvloeden en hun beslissing om het te kopen beïnvloeden.

Melissa van Eerden

Melissa is onze CRO & CRM specialist. Met kennis over gedragspsychologie én marketing zorgt zij ervoor dat jij meer conversies behaalt in de gehele customer journey. Zij analyseert het gedrag van jouw klant, identificeert valkuilen en implementeert verbeteringen. Maar ze weet ook hoe ze overtuigende technieken toepast in jouw offline marketinguitingen.

2023_NF_Nieuwsbrief_Inschrijven

Wil jij exclusieve content ontvangen? Schrijf je in!

Wanneer je je inschrijft voor onze Breinfactor nieuwsbrief....

Andere termen uit ons woordenboek

Wat is een RIAT?

Wat is een RIAT?

RIAT staat voor Rapid Implicit Association Task en is een methode die onbewuste associaties meet door de test te laat plaatsvinden onder ti...

Wat is Eye Tracking?

Wat is Eye Tracking?

Eye Tracking is een methode die oogbewegingen en kijkrichting vastlegt over tijd.

Wat is fNIRS?

Wat is fNIRS?

fNIRS staat voor functional Near-Infrared Spectroscopy en meet hersenactiviteit op basis van het zuurstofgehalte verschil in bloed dicht bi...

Wat is fMRI?

Wat is fMRI?

fMRI staat voor functional Magnetic Resonance Imaging en meet hersenactiviteit op basis van het zuurstofgehalte verschil in bloed in hersen...

Wat is Gaze Cueing?

Wat is Gaze Cueing?

Gaze cueing is wanneer mensen automatisch de richting van iemands blik volgen. Het wordt gebruikt om de kijkrichting van de bezoeker te stu...

Wat is EEG?

Wat is EEG?

EEG staat voor electroencephalogram en het meet aan de hand van elektrodes op de hoofdhuid elektrische activiteit afkomstig van het brein.

Wat is neuromarketing?

Wat is neuromarketing?

Neuromarketing is een vakgebied die (neuroimaging) technieken toepast om consumentengedrag te analyseren en te begrijpen.