fNIRS staat voor functional Near-Infrared Resonance Spectroscopy en meet hersenactiviteit op basis van het zuurstofgehalte verschil in bloed dicht bij de schedel.
Een fNIRS onderzoek heeft iets weg van EEG en fMRI. Net zoals bij EEG krijg je een soort badmuts op je hoofd. Bij fNIRS zitten daar optodes (sensor) en diodes (LED licht) op. En net zoals bij fMRI meet fNIRS veranderingen van het zuurstofgehalte in bloed. fNIRS doet dat met golflengtes die kort bij infrarood liggen.
De diodes zenden twee verschillende golflengtes uit: zuurstofarm bloed absorbeert golflengtes <790 nm🔵, terwijl zuurstofrijk bloed golflengtes absorbeert 790> nm🔴. De optodes detecteren vervolgens hoeveel van dat licht is geabsorbeerd door het bloed. De data wordt via bluetooth verzonden naar een versterker die jij dan makkelijk met je mee kan dragen in een rugzakje. Op die manier hoeft er niet per se in een laboratium getest te worden en kan er vrij bewogen worden tijdens de meting!
Van meting naar data
Vervolgens wordt de ratio tussen zuurstofrijk en zuurstofarm bloed berekent per optode⚖️. Ratio's van alle optodes bepaalt? Dan kan er een 3D hersenafbeelding worden gemaakt en worden gekeken naar waar de activatie of deactivatie plaats vond. fNIRS wordt vaak ingezet voor het meten van veranderingen in hersenactiviteit door ouder worden, ervaring op doen of leren. Bijvoorbeeld wanneer je een sport beoefend, maar ook als je een taal leert of een moeilijke som oplost.
Voordeel: fNIRS is mobiel, goedkoop, heeft een hoge temporele resolutie, een betere spatiële resolutie dan EEG en is bestand tegen ruis. Daarnaast kan er getest worden in een natuurlijke omgeving. Zo behoud je de Real-Life omstandigheden!
Nadeel: fNIRS meet maar tot 2 - 3 cm diep en is spatieel minder nauwkeurig dan fMRI.
fNIRS in neuromarketing
Benieuwd of teksten op jouw product, website of reclame consumenten aanmoedigt tot kopen? Hoe doet jouw product branding het ten opzichte van anderen? Of wat gebeurt er op het moment dat een consument voor jouw product kiest? Dan is fNIRS jouw antwoord! Doe je dit in combinatie met fMRI -bijvoorbeeld door over de schouder van de proefpersoon te filmen en dit in te laden in de scanner📹- dan haal je al jouw vragenstukken onderuit en breng je jouw marketingstrategie naar de top!