Eye Tracking is een methode die oogbewegingen en kijkrichting vastlegt over tijd.
Eye Tracking gebeurt met een Eye Tracker. Dat is een technologie die met een speciale computer infrarood licht in de ogen schijnt. Dit brengt een reflectie op het hoornvlies te weeg die dan weer wordt opgepikt door de Eye Tracking software. Ook het midden van de pupil👀 wordt hiermee geïdentificeerd om kijkrichting te kunnen bepalen. Maar voordat er kan worden begonnen met het taakje is het van belang dat de Eye Tracker goed is gekalibreerd om valse data uit te sluiten. Er moet dan naar een aantal punten op het scherm worden gekeken. Vervolgens wordt deze in een testronde getest.
Van meting naar data
Uit de meting komt de raw data: x en y coördinaten die de geschatte locatie van de kijkrichting weergeven. Maar dat zegt natuurlijk nog niet zoveel. Dus hoe wordt dit omgezet in zinvolle data waar jij iets mee kunt? Eerst worden fixaties, saccades, knipperingen en locaties geïdentificeerd. Als vervolgens dan ook nog de region of interest🎯 -het gebied op het scherm waar je naar geïnteresseerd bent- is bepaald, kan er worden gefocust op hoe lang en hoe vaak erna werd gekeken. En dan wordt het interessant...😏
Voordeel: Eye Tracking laat je precies zien waar naar gekeken wordt, maakt zelf-rapportage overbodig en is makkelijkheid in gebruik.
Nadeel: Eye Tracking heeft speciale apparatuur nodig en vindt daarom vaak plaats in een laboratoruim wat het Real Life gevoel kan beïnvloeden.
Eye Tracking in neuromarketing
Benieuwd naar of jouw nieuwe advertentie op de juiste plekken de aandacht trekt? Werkt jouw gaze cueing op de manier zoals je wilt? Welke stukken tekst op jouw website worden gelezen en welke niet? Allemaal voorbeelden waar Eye Tracking alleen al antwoord op kan geven. Gebruik je het in combinatie met EEG of fMRI? Dan kun je van approach and avoidance gedrag tot het meten van emoties koppelen aan elementen waar de persoon op gefixeerd is.