RIAT staat voor Rapid Implicit Association Task en is een methode die onbewuste associaties meet door de test te laat plaatsvinden onder tijdsdruk.
Op een computer wordt jouw merk getoond samen met een woord (=associatie). Er moet dan worden aangegeven of de associatie wel of niet past bij jouw merk onder tijdsdruk⏱️. De woorden komen voort uit een vooraf afgenomen vragenlijst. Ook wel een expliciete associatie test. Een RIAT wordt gedaan om vast te stellen in welke mate jouw consumenten ook daadwerkelijk die associatie hebben. Door de tijdsdruk is er minder tijd om na te denken en moet er worden vertrouwd op onbewuste automatische reacties.
Dat je meer dan 90% van je beslissingen onbewust neemt wist Dr. Kahneman ons al te vertellen! Ontdek alles over hoe de neuromarketing gebruik maakt van het automatische, intuïtieve systeem 1 in de blog.
Van meting naar data
Om te bepalen welke associaties jouw consument overhaalt tot kopen wordt er niet alleen gekeken naar het antwoord maar ook naar de reactietijd. Hoe sneller er wordt geklikt, hoe sterker de associatie is! Wanneer verschillende doelgroepen deelnemen aan het onderzoek kan er per doelgroep een tailored🧵 advies worden gegeven. Zo kom je erachter of je jouw consumenten wel op de goede manier aanspreekt. Of op welke doelgroep je juist nog de focus kunt leggen!
Voordeel: Een RIAT kan veelzijdig worden ingezet, is goedkoop, makkelijk in gebruik door online software en kan consumenten gedrag helpen voorspellen.
Nadeel: Een RIAT test alleen woorden die zijn toegevoegd en geeft geen inzicht in hoe en waar in het brein het wordt verwerkt.
Een RIAT in neuromarketing
Wil je weten welke associaties jou onderscheiden van de concurrent en zo jouw branding een boost geven? Komt de verpakking van je product wel overheen met de associatie die jouw consumenten hebben? Dat kan makkelijk worden bepaald met een RIAT. Zo kun je met een relatief goedkope tool je resultaten al enorm verbeteren!
Detacheringsbedrijf? Kom erachter wat voor jouw potentiële nieuwe werknemers er echt toe doet en verwerk dat in je sollicitatieprocedure. Bespaart je tijd én kosten!