Skip to content
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Het enige Nederlands marketingbureau dat Neurowetenschap & Profiling combineert ×
Back to Blog
Neuromarketing

Wat is EEG?

EEG staat voor electroencephalogram en het meet aan de hand van elektrodes op de hoofdhuid elektrische activiteit afkomstig van het brein.

EEG staat voor electroencephalogram en het meet aan de hand van elektrodes op de hoofdhuid elektrische activiteit afkomstig van het brein.


Elektrodes worden via een gel verbonden aan een soort badmuts. Die krijg jij over je hoofd als je meedoet aan een EEG onderzoek. De gel zorgt ervoor dat de signalen goed worden doorgegeven aan de elektrodes. De elektrodes zijn verbonden aan een versterker die de signalen vastlegt. Ook wordt er een elektrode aan je oorlel bevestigd ter controle. We gaan er vanuit dat daar geen elektrische signalen vanaf komen😉.

Van meting naar data

Nadat de 'ruis' -bijvoorbeeld bewegingen- uit de data is verwijderd kan er na de hersenactiviteit worden gekeken. Zo zijn we met EEG erachter gekomen dat jij 300 ms nodig hebben voordat je iets bewust waarneemt. Dit wordt ook wel de P300 genoemd. Het is namelijk een positive piek rond de 300 ms. En zo zijn er nog veel meer positieve én negatieve pieken met allemaal hun eigen betekenis. 

Voordeel: EEG heeft een hele goede temporele resolutie, tot wel op 1 ms nauwkeurig. 

Nadeel: EEG heeft een minder goede spatiële resolutie. Hiervoor zou fMRI een betere keuze zijn!

EEG in neuromarketing

P300 werd al even genoemd, maar in de neuromarketing wordt voornamelijk gebruik gemaakt van de MMN: mismatch negativity. Dit is een negatieve piek rond 150 - 250 ms -Jup, nog voor je bewustzijn. Hij ontstaat wanneer je iets opmerkt dat afweikd. Juist, zoals je net hebt gemerkt moet daar afwijkt staan! Dit was al lang te zien geweest in jouw brein met een MMN! Mismatch kun je inzetten om pricing van jouw producten te controleren. 

Daarnaast kun je EEG ook inzetten om approach and avoidance te meten. Door verschil in activatie tussen de linker- en rechterhersenhelft kan er worden bepaald of een klant toenadering zoekt tot jouw product of juist denkt: wegwezen! Deze manier van gebruik van EEG wordt nog steeds onderzocht en is daarom altijd aan te raden in combinatie met andere neuroimaging technieken, zoals bijvoorbeeld fMRI.

Laura Van den Akker

Als Neurowetenschapper ondersteunt Laura jouw projecten van begin tot eind. Dit begint al bij het comfortabel maken van de klant. Zij beantwoordt alle brandende vragen gerelateerd aan het onderzoek. Daarnaast zorgt ze dat de uitvoering van het onderzoek in goede banen wordt geleid. Ze biedt ondersteuning bij het vertalen van data naar verbeterd resultaat van jouw marketingstrategie.

2023_NF_Nieuwsbrief_Inschrijven

Wil jij exclusieve content ontvangen? Schrijf je in!

Wanneer je je inschrijft voor onze Breinfactor nieuwsbrief....

Andere termen uit ons woordenboek

Wat is een RIAT?

Wat is een RIAT?

RIAT staat voor Rapid Implicit Association Task en is een methode die onbewuste associaties meet door de test te laat plaatsvinden onder ti...

Wat is Eye Tracking?

Wat is Eye Tracking?

Eye Tracking is een methode die oogbewegingen en kijkrichting vastlegt over tijd.

Wat is fNIRS?

Wat is fNIRS?

fNIRS staat voor functional Near-Infrared Spectroscopy en meet hersenactiviteit op basis van het zuurstofgehalte verschil in bloed dicht bi...

Wat is fMRI?

Wat is fMRI?

fMRI staat voor functional Magnetic Resonance Imaging en meet hersenactiviteit op basis van het zuurstofgehalte verschil in bloed in hersen...

Wat is Gaze Cueing?

Wat is Gaze Cueing?

Gaze cueing is wanneer mensen automatisch de richting van iemands blik volgen. Het wordt gebruikt om de kijkrichting van de bezoeker te stu...

Wat is EEG?

Wat is EEG?

EEG staat voor electroencephalogram en het meet aan de hand van elektrodes op de hoofdhuid elektrische activiteit afkomstig van het brein.

Wat is neuromarketing?

Wat is neuromarketing?

Neuromarketing is een vakgebied die (neuroimaging) technieken toepast om consumentengedrag te analyseren en te begrijpen.