EEG staat voor electroencephalogram en het meet aan de hand van elektrodes op de hoofdhuid elektrische activiteit afkomstig van het brein.
Elektrodes worden via een gel verbonden aan een soort badmuts. Die krijg jij over je hoofd als je meedoet aan een EEG onderzoek. De gel zorgt ervoor dat de signalen goed worden doorgegeven aan de elektrodes. De elektrodes zijn verbonden aan een versterker die de signalen vastlegt. Ook wordt er een elektrode aan je oorlel bevestigd ter controle. We gaan er vanuit dat daar geen elektrische signalen vanaf komen😉.
Van meting naar data
Nadat de 'ruis' -bijvoorbeeld bewegingen- uit de data is verwijderd kan er na de hersenactiviteit worden gekeken. Zo zijn we met EEG erachter gekomen dat jij 300 ms nodig hebben voordat je iets bewust waarneemt. Dit wordt ook wel de P300 genoemd. Het is namelijk een positive piek rond de 300 ms. En zo zijn er nog veel meer positieve én negatieve pieken met allemaal hun eigen betekenis.
Voordeel: EEG heeft een hele goede temporele resolutie, tot wel op 1 ms nauwkeurig.
Nadeel: EEG heeft een minder goede spatiële resolutie. Hiervoor zou fMRI een betere keuze zijn!
EEG in neuromarketing
P300 werd al even genoemd, maar in de neuromarketing wordt voornamelijk gebruik gemaakt van de MMN: mismatch negativity. Dit is een negatieve piek rond 150 - 250 ms -Jup, nog voor je bewustzijn. Hij ontstaat wanneer je iets opmerkt dat afweikd. Juist, zoals je net hebt gemerkt moet daar afwijkt staan! Dit was al lang te zien geweest in jouw brein met een MMN! Mismatch kun je inzetten om pricing van jouw producten te controleren.
Daarnaast kun je EEG ook inzetten om approach and avoidance te meten. Door verschil in activatie tussen de linker- en rechterhersenhelft kan er worden bepaald of een klant toenadering zoekt tot jouw product of juist denkt: wegwezen! Deze manier van gebruik van EEG wordt nog steeds onderzocht en is daarom altijd aan te raden in combinatie met andere neuroimaging technieken, zoals bijvoorbeeld fMRI.