De status quo bias zorgt ervoor dat mensen de voorkeur hebben om niets te doen of bij hun oorspronkelijke keuze te blijven, ook al is een andere keuze beter.
Samuelsen en Zeckhauser (1988) beschreven de status quo bias als vervolg op de Prospect Theory. Het verwijst naar het gedrag van mensen om bij hun originele keuze -de status quo optie- te blijven wanneer er andere, wellicht zelfs betere, opties worden gegeven.
Voorbeeld: stel je gaat naar een restaurant en bekijkt het menu. Hoewel je altijd voor hetzelfde gerecht gaat, waarvan je weet dat je het lekker vindt, bekijk je nu ook aandachtig de rest van de kaart. Uiteindelijk kies je toch voor hetzelfde gerecht. Je kiest voor de status quo optie.
Uitleg: Je bent bang dat een andere keuze gaat tegenvallen. En zoals verliesaversie uitlegt, weegt een verlies zwaarder dan een winst. Daarnaast probeer je de onzekerheid die iets nieuws mee brengt te vermijden en ben je geneigd bij opties te blijven die je bekend zijn.
Status Quo bias en profit verhogen
De twee scenario's waar je rekening mee moet houden:
1. Hoe behoud je jouw product als status quo bij de consument die het al koopt?- Automatisch verlengen: door het automatisch verlangen van bijvoorbeeld een abonnement ontneem je de kans bij de consument om bij concurrenten te kijken.
- Loyaliteit: geef consumenten een reden om te blijven. Houd je brandingstrategie up-to-date en zorg ervoor dat beloftes overeenkomen met de werkelijkheid.
- Wederkerigheid: geef potentiële consumenten iets wanneer ze je website bezoeken. Zo creëer je het gevoel dat ze jou ook iets verschuldigd zijn. En zijn ze eerder geneigd jouw product echt te overwegen.
- Ease of choice: maak het kiezen voor jouw product zó makkelijk, dat het voor de consument bijna vanzelf gaat. Duidelijke call-to-action's, geen lange inschrijfformulieren, etc.