Het Brand Image of merkimago van een bedrijf is het beeld dat mensen hebben van het merk en speelt een belangrijke rol in het succes.
Brand Image, ook wel merkimago genoemd, is de reputatie en perceptie van jouw merk. Wat mensen van jouw merk vinden is geheel afhankelijk van hun ervaring met jouw bedrijf. Dit kan zijn met je fysieke winkel, met je online webshop, of zelfs met customer service. Ook heeft de mate waarin jouw merk zich onderscheidt van andere merken invloed op hoe consumenten jouw merk waarnemen.
Een sterk merkimago is belangrijk voor het succes van een bedrijf en kan bijdragen aan het aantrekken van klanten en het verhogen van de winstgevendheid. Het merkimago kan beïnvloed worden door verschillende factoren, zoals de kwaliteit van het product, de service, marketing en de reputatie van het bedrijf.
Hoe jij een sterk Brand Image krijgt
Om ervoor te zorgen dat jouw merkimago positief blijft en aansluit bij de doelgroep, is het belangrijk om je merkimago constant te monitoren en up-to-date te houden. Een negatief merkimago kan namelijk ernstige gevolgen hebben voor het succes van jouw bedrijf. Omdat jouw consumenten de Brand Image bepalen heb je hier geen invloed. Waar je wel invloed op hebt is je Brand Identity. Hier jouw stappenplan:
- Communiceren Brand Identity: zorg dat je weet waar je merk voor staat en dat dit duidelijk en effectief wordt gecommuniceerd naar de buiten wereld. Zo kun je positieve associaties met jouw merk versterken bij consumenten.
- Verbeter de klantervaring: leg vervolgens de focus op het verbeteren van de klantervaring met je merk. Denk aan: aantrekkelijke verpakkingen, maar ook het hebben van enthousiast en behulpzaam online/winkel- medewerkers.
- Brand Positioning: als laatste, je doel is direct jouw consumenten aanspreken. Dat begint bij een Brand Positioning Statement die duidelijk het imago en aanbod van je merk omschrijft, laat zien hoe jij wenst gezien te worden en zich onderscheidt van de concurrent.