Skip to content
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Het enige Nederlands marketingbureau dat Neurowetenschap & Profiling combineert ×
Associatief Recruitment Model

Welke emoties neemt jouw sollicitant mee naar het eerste gesprek?

Solliciteren is eng. Dat komt omdat er veel verschillende emoties meespelen. Kom er achter hoe jij de juiste emoties aanzet bij je kandidaat!

Kijk je naar de emoties die je hebt bij solliciteren? Dan zie je veel vergelijkingen met daten. Je leest op het internet tal van berichten over hoe je als sollicitant kan solliciteren. De handleiding voor recruiters over emoties ontbreekt. Geen zorgen, in deze blog lees je er alles over.

Je leert vandaag:

  1. Wat de belangrijkste emoties tijdens een sollicitatiegesprek zijn.
  2. Hoe de ruimte van je sollicitatiegesprekken invloed heeft op de uitkomst.
  3. Hoe je ervoor zorgt dat je sollicitant zich op zijn gemak voelt.

1. Solliciteren is een achtbaan van emoties!

Hoe vaak heb jij de zin ''Ik heb toch zo'n zin om te solliciteren'' gehoord? Precies! Nooit... De reden dat mensen solliciteren is vaak niet zo leuk. Je hebt gehoord dat je contract niet verlengd wordt, je huidige baas is een enorme hork of je krijgt simpelweg niet genoeg betaald. Je begrijpt dat dit bepaalde emoties met zich meebrengt. Welke dan? Dat leg ik je graag uit! Eerst het onderzoek en wat uitleg over emoties.

🎓 Bron: Onderzoek naar sollicitatiegedrag

2 jaar lang hebben we gedrag en emoties rondom sollicitaties onderzocht. Het resultaat is het Associatief Recruitment Model en het bijbehorende canvas.

De emoties rondom solliciteren kwamen al vroeg aan bod. Hierbij hebben we eerst globaal alle psychologische drijfveren onderzocht. Deze hebben we vervolgens uitgesplitst in clusters in het brein, domeinen waarbinnen je wil werken en opleidingsniveau's.

Bekijk dus de Associatief Recruitment Model pagina wanneer je daar alles over wil lezen!

#aanrader

🧠 Breinweetje: Het verschil tussen emotie en gevoel

Je gevoel kan je voelen. Het woord zegt het al. Je voelt je blij. Je voelt je verliefd en je voelt je geinspireerd doordat je dit leest. Je gevoel kan je uitleggen.

Emoties liggen in je onderbewuste. Het zijn de bouwstenen voor een gevoel. 

Een mooi voorbeeld dat collega Martin de Munnik vaak gebruikt is verliefdheid. Je weet dat je verliefd bent. Dat voel je aan alles. De emoties die daarin ten grondslag liggen zijn onder andere:

  • Angst - Is het wel wederkerig
  • Verlangen - Dit wil ik!
  • Lust - Deze hoef ik niet uit te leggen...

En zo zijn er nog een aantal "emotie-bouwstenen" die aan verliefheid ten grondslag liggen.

Wat zijn de belangrijkste emoties tijdens het solliciteren?

Er zijn tal van emoties die meespelen. Ik licht de belangrijkste emoties voor je uit in willekeurige volgorde:

  • Angst - Deze speelt op heel veel vlakken mee bij het solliciteren. Van de angst om afgewezen te worden. Om wie je kandidaat is of hoe hij op jou overkomt. Maar ook de angst om een knoop door te hakken.
  • Verlangen - Ik wil die nieuwe baan heel graag hebben. Het is ideaal voor mij!
  • Verwachting - Ik heb het vermoeden dat dit de juiste stap is. 
  • Vertrouwelijkheid - Wanneer ik doe wat ik altijd al deed, komt het wel goed.

Zorgen dat je de negatieve emoties op de achtergrond houdt en de positieve emoties versterkt in jullie sollicitatiegesprek. Dat is de rol van jou als recruiter. En ook al kan je ze nog niet meteen herkennen, dan kan je zorgen dat de associaties in ieder geval goed zijn!

Associaties triggeren emotie die leiden tot het gevoel

Associaties zijn twee dingen die we met elkaar in verband brengen. Het zijn verzamelingen van onze gedachten en ervaringen. En precies dat zorgt dat een associatie ook in je gesprek belangrijk is. 

Probeer dingen die als negatief geassocieerd worden dan ook te vermijden in (de aanloop naar) jullie sollicitatiegesprek. Één verkeerde ervaring (associatie) kan een kettingreactie aan emoties teweeg brengen die ervoor zorgt dat jouw ideale kandidaat voor je concurrent kiest. Wees hier dus bewust van!

Het mooiste is dat associaties onderzoekbaar zijn. En ze zijn voor elke branche verschillend. Dus weet jij het profiel van je sollicitant? Dan heb je de snelweg naar je nieuwe collega eigenlijk al aangelegd. Binnenhalen dus!

2. Invloed van de omgeving tijdens sollicitatie gesprekken

We gaan het even niet hebben over de psychologische omgeving van je sollicitant. Wanneer hij bij jou op de deurmat staat, heb je daar namelijk geen invloed op. Het gaat hier over de ruimte waarbinnen jullie sollicitatiegesprek plaats vindt. 

Ik zou je graag willen vertellen dat jullie boardroom de beste locatie is. Of wat dacht je van het krappe belhokje waar je lekker knus tegenover elkaar kan zitten. Vette pech voor de recruiter! Ons onderzoek wees namelijk heel iets anders uit. Ik zal hem kort hieronder uitlichten voor ik verder ga 👇

⭐️ Case: Wat zegt Neural Workplace over de sollicitatie en ontvangst ruimte?

Eerst even opscheppen, ik ben namelijk best wel trots hierop: Het eerste kantoor ter wereld dat gemaakt is op basis van neurowetenschap komt uit onze keuken. We hebben voor onze klant Hoogerwerf het concept bedacht, het vooronderzoek gedaan, fMRI onderzoek voorbereid voor onze partner Neurensics en vervolgens die resultaten verwerkt in een echt vette werklocatie. 

Het grote voordeel: Het is een recruitment organisatie!

En dat hield in dat we niet alleen de wensen van sollicitanten konden toetsen op je vacature, maar ook nog hoe ze reageren op je omgeving. Lees: de plaats waar de sollicitatie plaatsvindt. 

Niet een gesloten ruimte, maar een open ruimte in een horeca setting bleek met kop en schouders het beste te werken. En dat is eigenlijk heel logisch. Want waar heb jij nu het liefst je eerste date? In een gesloten hokje tegenover elkaar of in een open setting waar je ook met vrienden zou willen zitten?

Geen horeca ruimte in je bedrijf? Geen probleem! Zorg dan in ieder geval voor een open setting. Iets waar je zelf ook graag zou zitten wanneer je het gezellig wil hebben.

Over deze ruimtes ga ik verder nog in in andere blogs. Bekijk dus snel de tips die ik voor je ruimte heb!

Neurofactor_klantcase_Neural-Workplace_Hoogerwerf_
1 Hier solliciteren voelt als gezellig afspreken. Het mooiste: Dit kantoor bestaat gewoon echt!
Neurofactor_klantcase_Neural-Workplace_Hoogerwerf_ 3
2 Heb je geen geschikte ruimte? Zorg dan in ieder geval voor een open setting!
Neurofactor_klantcase_Neural-Workplace_Hoogerwerf_ 68
3 Aan een bar wachten op de persoon met wie je een gesprek hebt voelt toch net even wat anders dan een stoffige wachtkamer.

Hoe zorg je dat jouw sollicitant zich op jouw locatie fijn voelt?

Een sollicitant die zich prettig voelt, vertelt meer en is ook meer bereid om voor je te gaan werken. Je krijgt dus niet alleen een beter beeld, ook kiezen ze vaker voor jouw bedrijf! Wat ga jij met onze onderzoeksresultaten doen?

  1. Heb jij een horeca-achtige ruimte? Laat de kurk dan maar vast ploppen. Ik zei het al eerder: Een horeca-achtige ruimte werkt het aller best. Dat mag ook je kantine zijn. Zorg wel dat het een gezellige kantine is en geen gaarkeuken waar je personeel snel een hap naar binnen moet proppen. Neem je regelmatig personeel aan en ga je verhuizen naar een nieuw pand of komt er een verbouwing aan? Neem dit mee!

  2. Kies voor een open setting. In een open setting is er meer omgevingsgeluid. Dat ervaart het brein van je sollicitant juist als wenselijke ruis tijdens dat moeilijke gesprek. Stilte's in een stille ruimte triggeren angst en onzekerheid. Wees dat voor!

  3. Stel jezelf de vraag: "Zou ik hier ook met vrienden en familie zitten?" Is het antwoord nee? Dan moet je zorgen dat dat wel zo is. Ik hoef niet te vertellen dat je nu eenmaal liever op een fijne stoel zit met een plant in de hoek en wat kunst aan de muur, dan in een ge-upgrade verhoorkamer van de Politie.

3. Emoties van je sollicitant herkennen en positief draaien

Het aller leukste, vind ik, aan een sollicitatie gesprek is het lezen van een kandidaat, zodat hij zich helemaal op zijn gemak voelt. Iemand voor je hebben zitten die op een gegeven moment echt zichzelf is. Dan weet je namelijk dat je niet alleen kennis, maar ook een geweldige collega in huis haalt. En doe je dat goed? Dan kan je aan bepaald gedrag emoties herkennen. 

👁️ Super nerd alert: Profilen

Je hebt verschillende manieren van profilen. Zo gebruiken we data profiling om gedragspatronen te ontdekken in (big) data sets. Consumer profiling is juist weer handig om jouw klant/sollicitant optimaal in kaart te brengen. 

En dan is daar het profilen zoals je dat ook vaak op TV ziet. Beweegredenen achterhalen waarom iemand keuze's maakt. Een combinatie van lichaamstaal lezen, intonaties horen en de juiste vragen stellen. 

Je kan dit alleen maar doen met een sterk ethisch compas. Het moet je niets uitmaken wat iemand antwoord. Oordeelloos zijn of de vraag niet stellen. Je wil namelijk één ding weten: Is dit de collega die we zoeken? Niet: Is dit de kennis of kunde die we zoeken?

Hierom hebben wij ook een ethische code. Dingen doen die goed zijn. Niet omdat ze goed voelen.

Zorg dat iemand op zijn gemak is. Scoor die tweede date met je interesse!

Om te beginnen: Bijna niemand is op zijn gemak wanneer het sollicitatiegesprek begint. Ben je daar bewust van? Dan kan je de eerste vragen stellen, zodat iemand wel op zijn gemak is. 

Welke vragen stel je nu eerst? Dat zijn niet de vragen die gaan over het werk en studieverleden. Je wil namelijk eerst iemand laten vertellen over de dingen die hij echt heel erg leuk is. Laat je sollicitant vertellen wie hij is en stel oprechte vragen over zijn hobby's en interesses.

Waarom? Wanneer je oprechte interesse toont in wat iemand leuk vindt, vertrouwd iemand je meer. Laat ze eerst 15 minuten praten over wat ze leuk vinden voordat je de inhoud induikt. Je zal zien dat de inhoud veel sneller duidelijk wordt en je iemand tegenover je hebt zitten die het ook leuk gaat vinden om met jou het sollicitatiegesprek verder in te gaan.

Het resultaat: Meer informatie in kortere tijd over jouw sollicitant.

Wat ga jij nu doen?

Je hebt vandaag weer wat meer geleerd over sollicitatiegedrag. Wanneer jij bovenop de juiste emoties en associaties zit, ga je meer succes hebben. Je trekt betere kandidaten aan en vooral: Je behoud de beste kandidaten in je procedure!

Succes met het gebruiken van deze insights! Weet dat ik voor je klaar sta wanneer je hulp nodig hebt. 😃

1-op-1 de diepte in?

Wil jij kort 1-op-1 de diepte in over dit onderwerp? Neem dan contact op of boek hier meteen een digitale afspraak. 👇

Martijn den Otter

Martijn den Otter

Martijn is onze neurowetenschapper en profiler. Hij houdt zich bezig met gedrag van mensen en hoe je dit kan beïnvloeden. In campagnes, maar ook daarbuiten. Een aantal wereldprimeurs komen uit zijn hoofd. Denk hierbij aan de Neural Workplace en het Associatief Recruitment Model.

Elements Image

De kans dat je je nu inschrijft is ongeveer 9%

Je hebt net een hele blog uitgelezen. Data profiling leert ons dat je dan ook meer geneigd bent om je in te schrijven voor meer van dit. Hadden we dit bovenaan de pagina gezet, was het <1%.

Latest Articles

Ons Neuroconcept op NPO

Ons Neuroconcept op NPO

Ons Neural Workplace concept verscheen in een aflevering van 30 en nooit meer. Het thema: 30 en nooit meer werken. Trots laten we je deze a...

5 misvattingen over Neuromarketing die jij vast wel eens gehoord hebt!

5 misvattingen over Neuromarketing die jij vast wel eens gehoord hebt!

Er zijn veel misverstanden over neuromarketing. In deze blog leg ik je uit welke dat zijn en weerleggen we deze statements.

Welke emoties neemt jouw sollicitant mee naar het eerste gesprek?

Welke emoties neemt jouw sollicitant mee naar het eerste gesprek?

Solliciteren is eng. Dat komt omdat er veel verschillende emoties meespelen. Kom er achter hoe jij de juiste emoties aanzet bij je kandidaa...