Skip to content
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Het enige Nederlands marketingbureau dat Neurowetenschap & Profiling combineert ×
Neuromarketing

Neuroventures wordt Neurofactor!

Misschien ken jij ons nog als Neuroventures, maar vanaf maart 2023 heten wij Neurofactor! Benieuwd hoe de naamswijziging tot stand is gekomen? Ontdek meer!

Eindelijk is het zover! De afgelopen weken hebben we enkele hints gedropt. Je hebt lang in spanning gewacht... Maar het hoge woord is eruit: Vanaf maart 2023 gaan wij verder als Neurofactor! Graag vertellen wij jou meer over hoe deze naamswijziging tot stand is gekomen. Kleine teaser: Dat hebben wij natuurlijk wetenschappelijk onderzocht!

Neuroventures wordt Breinfactor... of toch niet?!

Voor de oorsprong van ons bedrijf, gaan we terug naar januari 2022. Neuroventures ontstond - als overkoepelende naam - voor het bedrijf met de labels: Neurotouch, Neuroselect en Neurotech. 

Het was een naam waar wij als team altijd achterstonden, maar niet langer meer bij onze identiteit paste. Toen bedacht Martijn -being his nerdy self- een nieuwe, betere naam: Breinfactor. Maar we zouden geen neuromarketingbureau zijn als we de naam niet eerst zouden testen!

De nieuwe naam moest onderzocht worden!

Naast Breinfactor, hebben we ook de namen Neurofactor, Neurotouch en Neuroventures getest. Want waarom zouden we onze huidige naam veranderen als onderzoek aantoont dat het niet nodig is? 

Met NeuroBranding onderzoek hebben we bepaald welke naam het beste bij ons bedrijf past. Dit onderzoek bestond uit 3 fases:

  1. Engagement test
  2. RIAT
  3. Doelgroepgericht

1. Engagement test

In de eerste fase hebben we een waslijst aan associaties gepresenteerd aan een groep proefpersonen. Zij moesten bepalen of zij dit vonden passen bij de verschillende merknamen. We spreken hier van een expliciete test, want het gaat om een bewust gemaakte keuze. Vervolgens werd er een shortlist gemaakt van de associaties die het vaakst bij de verschillende merknamen werd gekozen. 

2. RIAT

Mensen zijn niet goed in het benoemen wat ze écht vinden. Sterker nog, we zijn vaak niet eens bewust van wat we echt denken en vinden. Een expliciete test geeft dus vaak een vertekend beeld. 

Om onbewuste associaties te meten, maakten we gebruik van de rapid Implicit Association Task (rIAT). Hierbij werd de shortlist uit de eerste fase onder tijdsdruk getest. Proefpersonen hebben in dit geval weinig tijd, waardoor je het bewuste denkpatroon minimaliseert. 

3. Doelgroepgericht

Uit het RIAT konden we concluderen welke associaties verschillende doelgroepen hebben met de merknamen die we onderzochten. Maar wij willen natuurlijk weten: Welke naam past het best bij ons?


En we hebben een winnaar: Neurofactor!

Tromgeroffel... Zowel Breinfactor als Neurofactor kwamen het beste uit de test! Dat wil zeggen: passen het best bij onze propositie. Er zat een klein verschil tussen beiden:

  • Breinfactor had een sterkere associatie met neuromarketing (trucjes) en is vriendelijker voor diegene die hier meer over willen leren. 
  • Neurofactor heeft een sterkere associatie met kennis en wetenschap. Het past beter in het B2B segment.

Het zal inmiddels niet meer als een verrassing komen, maar wij hebben gekozen om als Neurofactor verder te gaan. Ons doel is namelijk om - op basis van kennis op het gebied van neurowetenschap en profiling - het beste resultaat te behalen voor onze klanten.

Toch fan van de naam Breinfactor?

Dan hebben we toch een kleine verrassing voor je: Onze kennisbank gaat Breinfactor heten! Op onze website vind je onder het kopje 'kennisbank' alle kennis-gerelateerde items, zoals onze blog, woordenboek, nieuws, maar binnenkort ook onze podcast 😉. Daarnaast kun je je ook inschrijven voor de Breinfactor nieuwsbrief om alle ins-and-outs over neuromarketing te lezen.

Wil jij dit ook voor jouw bedrijf?

NeuroBranding wordt steeds populairder! Niet gek, want bedrijven willen weten hoe naar hun merk gekeken wordt. Lijkt het iets voor jou? Je kunt altijd even contact met ons opnemen om de mogelijkheden te bespreken. 

Laura Van den Akker

Laura Van den Akker

Als Neurowetenschapper ondersteunt Laura jouw projecten van begin tot eind. Dit begint al bij het comfortabel maken van de klant. Zij beantwoordt alle brandende vragen gerelateerd aan het onderzoek. Daarnaast zorgt ze dat de uitvoering van het onderzoek in goede banen wordt geleid. Ze biedt ondersteuning bij het vertalen van data naar verbeterd resultaat van jouw marketingstrategie.

Dit vind je ook interessant...

Ons Neuroconcept op NPO

Ons Neuroconcept op NPO

Ons Neural Workplace concept verscheen in een aflevering van 30 en nooit meer. Het thema: 30 en nooit meer werken. Trots laten we je deze a...

5 misvattingen over Neuromarketing die jij vast wel eens gehoord hebt!

5 misvattingen over Neuromarketing die jij vast wel eens gehoord hebt!

Er zijn veel misverstanden over neuromarketing. In deze blog leg ik je uit welke dat zijn en weerleggen we deze statements.

Welke emoties neemt jouw sollicitant mee naar het eerste gesprek?

Welke emoties neemt jouw sollicitant mee naar het eerste gesprek?

Solliciteren is eng. Dat komt omdat er veel verschillende emoties meespelen. Kom er achter hoe jij de juiste emoties aanzet bij je kandidaa...