Gaze Cueing: Een veelbesproken term in de marketingwereld. Misschien heb je al eens van de term gehoord. Maar wat houdt gaze cueing eigenlijk in? En hoe kan je het toepassen in jouw bedrijf om conversies te verhogen? Geen zorgen, je bent op de juiste plek!
Jij doet hier onbewust aan mee
Je kent het wel: je ziet een groepje mensen staan die ergens naar kijken. Grote kans dat je een blik werpt in diezelfde richting. Wat zal er te zien zijn? Vaak gaat dit onbewust en heb je het niet eens door! Deze ‘ingebakken nieuwsgierigheid’ is precies waar gaze cueing gebruik van maakt. Door het inzetten van een kijkrichting kun je de aandacht van een bezoeker sturen.
Waar we het over gaan hebben
1. Wat is gaze cueing en hoe werkt het?
Hoe wordt jouw aandacht naar belangrijke informatie gestuurd?
Gaze cueing is een techniek waarbij je de aandacht kunt sturen. Zo leg je de nadruk op de informatie die voor jou belangrijk is. Je ziet gaze cueing vaak terugkomen op websites of in advertenties. Dit om producten of diensten op te laten vallen. Vaak heb je het niet eens door! Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld van energiebedrijf Essent. Onbewust gaat je aandacht naar de call-to-action knop. Ideaal dus wanneer je wilt dat de belangrijke informatie niet over het hoofd wordt gezien.

Speciaal voor ons neuro-nerds: hoe werkt dat dan in het brein?
Het effect van gaze cueing op aandacht richten
Belangrijkste betrokken hersengebieden
- Superior Temporal Sulcus (STS): is onderdeel van het neurale netwerk dat informatie van het gezicht verwerkt. De STS reageert op menselijke bewegingen (o.a. oogbewegingen) en ondersteunt bij het inschatten van de intenties en vervolgacties van de andere persoon;
- Amygdala: reageert op de gezichtsuitdrukking en helpt bij het bepalen van de ander zijn emotie. Maar ook wanneer de gezichtsuitdrukking neutraal is wordt de amygdala actief. De linker amygdala is voornamelijk betrokken bij de interpretatie van de kijkrichting. Terwijl de rechter amygdala wordt geactiveerd wanneer je oogcontact hebt met de andere persoon.
- Intraparietal Sulcus (IPS): is betrokken bij de oriëntatie van aandacht. IPS wordt voornamelijk actief wanneer iemand zijn blik afwend. Zo kan jouw aandachtssysteem worden getriggerd om jouw aandacht te richten naar waar de andere persoon naar kijkt.
✨ Zo, even genoeg neuropraat voor vandaag. Zijn er nog andere manieren om de kijkrichting te sturen? ✨
2. Spatieel-cueing
Er zijn ook andere manieren hoe je de aandacht van de bezoeker kunt sturen. Naast een kijkrichting werkt bijvoorbeeld een visueel element ook goed. Denk bijvoorbeeld aan een pijl. In het onderstaand voorbeeld wordt met eye-tracking bepaald waar de persoon naar kijkt. Je ziet dat de pijl inderdaad zijn werkt doet. Er wordt gekeken naar de pijl en naar het contactformulier.
3. Gaze cueing inzetten in jouw marketingaanpak
Het is belangrijk om te onderzoeken of gaze cueing het verschil gaat maken in jouw bedrijf. Dit is afhankelijk van de diensten of producten die jij aanbiedt. Bied je een dienst aan, dan is het een goede zet om veel call-to-actions aan je website toe te voegen die leiden naar een aanmeldformulier of contactformulier. Verkoop je juist een product, dan is het belangrijk om de aandacht van je bezoeker naar jouw product te sturen. Dit kan door een afbeelding van een gezicht te gebruiken die kijkt in de richting van jouw product.
De bovenstaande beïnvloedingstechniek is heel simpel toe te passen door:
- Het gebruik van foto’s van mensen of dieren. We zijn namelijk evolutionair gericht op andere gezichten;
- De mensen op je foto te laten kijken naar belangrijke informatie. Bijvoorbeeld naar jouw product of een call-to-action;
- Producten of grafische elementen die je in een kijkrichting sturen. Hier zou jij een pijl kunnen gebruiken.

Take home message
Wil je meer tips over beïnvloeding ontvangen?
Je hersenen zijn op dit moment alle informatie aan het verwerken. Doe lekker rustig aan! Sit back and relax. Wil je toch al meer beïnvloedingstips ontvangen? Bekijk dan onze andere artikelen!