Neuromarketing is een veelbesproken onderwerp. Toch zijn er talloze misvattingen (die angst veroorzaken). In deze blog ontkracht ik 5 veel voorkomende misverstanden over neuromarketing.
De 5 misvattingen die ik vandaag wil bespreken met jou:
- Jouw brein heeft een koopknop
- Neuromarketing kan ideeën in je hoofd planten
- Neuromarketing kan een product of dienst succesvol maken
- Neuromarketing is onethisch
- Alle Neuromarketeers weten waar ze het over hebben.
1. Jouw brein heeft een 'koopknop'
Veel mensen denken dat marketeers op een magische 'koopknop' kunnen drukken in het brein van consumenten. Daarmee zouden ze consumenten kunnen overhalen om een product te kopen.
Dat is niet waar, en het idee is behoorlijk angstig. Alsof marketeers superkrachten hebben waardoor jij je verleidingen niet langer meer kunnen weerstaan. Dat is natuurlijk absurd!
Een knop zou betekenen dat er één gebied verantwoordelijk zou zijn voor alle aankoopbeslissingen. Dat klopt niet. Het is veel complexer dan dat.
Aankoopbeslissingen worden genomen door een combinatie van bewuste en onbewuste factoren, waaronder emoties, attitudes, herinneringen, verwachtingen, sociale normen en cognitieve processen. Al deze factoren worden in verschillende gebieden in de hersenen geactiveerd.
De term ‘koopknop’ wordt wel vaak gebruikt als metafoor om de kracht van neuromarketing te beschrijven.
📚 Leestip: het boek 'De Koopknop' van Martin de Munnik
In zijn boek ‘De koopknop: het geheim van het consumentenbrein’ gebruikt De Munnik (co-founder Neurensics) het metafoor om de aandacht te vestigen op de mogelijkheden en beperkingen van neuromarketing. Daarbij benadrukt hij dat de werkelijkheid veel complexer is dan het indrukken van één eenvoudige knop.
Zijn boek is een echte aanrader wanneer je geïnteresseerd bent in het brein en de toepassing ervan op marketing en reclame.
2. Neuromarketing kan ideeën in je hoofd planten
Sommige mensen denken dat neuromarketing zich bezighoudt met het manipuleren van consumenten om ze te laten doen wat marketeers willen.
Dat klopt natuurlijk niet! Neuromarketing helpt begrijpen waarom jij sommige dingen koopt en andere niet. Het kan geen ideeën direct in je hoofd planten. We hebben nog steeds controle over onze eigen gedachten en keuzes. Neuromarketing kan je niet dwingen om iets te kopen dat je niet wilt.
Ja, je wordt wel verleid in reclames, verpakkingen en online, maar dat is altijd al zo geweest! Neuromarketing helpt bij het bepalen of deze stimuli relevant zijn voor jou als consument.
3. Neuromarketing kan een product of dienst succesvol maken
Hoewel neuromarketing gebruikt kan worden om te bepalen of een product of dienst veel gekocht gaat worden (gedrag voorspellen), kan het niet een product of dienst succesvol maken.
Het succes van een product of dienst is afhankelijk van de prijsstrategie, marktvraag, kwaliteit van het product, concurrentie, merkreputatie en nog veel meer!
Extra: De roze olifant 🐘💗
Waar moet je aan denken als ik je vraag: ‘’Denk niet aan een roze olifant?’’ Juist, ja! Aan een roze olifant! Zo werkt ons brein; het kan geen ontkenningen ‘zien’.
Dat betekent dat het vermijden van bepaalde gedachten dus kan leiden tot juist het tegenovergestelde effect.
Waarom benoem ik dit?
Hoewel het doel van deze blog is om misvattingen te ontkrachten, kan het paradoxale effect ervan, ervoor zorgen dat jij onjuiste ideeën ontwikkelt over neuromarketing.
Waarom schrijf ik hier dan een blog over?
Omdat het belangrijk is dat je meer leert over neuromarketing en wat het écht is. We staan voor transparantie en willen je graag zelf kritisch laten nadenken.
4. Neuromarketing is onethisch
Hoewel wij bij Neurofactor ervan overtuigd zijn dat dit niet het geval is... Is dit een lastige kwestie. Want wie bepaalt of iets ethisch verantwoord is of niet? Het marketingspeelveld is grijs gebied.
Wat voor de hand ligt...
Je mag als bedrijf geen consumenten misleiden. Valse claims maken over producten is een no-go. Net zoals informatie achterhouden.
Het grijze gebied
Neuromarketing wordt wel gebruikt om jou als consument te beïnvloeden. Dat gebeurt al jaren met marketing, maar nu worden daar ook principes en theorieën voor gebruikt uit de gedragseconomie.
Een voorbeeld hiervan is priming, nudging, en framing. We sturen en bieden aan op basis van jouw behoefte. Dat doen we natuurlijk binnen de regels en afspraken die er zijn. Het gaat er juist om dat we hier ethisch mee om gaan.
Ethische code
Bedrijven zijn zelf verantwoordelijk voor het naleven van ethische normen en waarden. Kijk daarom goed of een bedrijf een ethische code heeft geschreven. Daarin staat waar zij de grens leggen tijdens onderzoek en uitvoering. Wij hebben ook een ethische code geschreven. Deze vind je hier.
5. Alle neuromarketeers weten waar ze het over hebben
In theorie kan iedereen zichzelf ‘neuromarketeer' noemen. Er is namelijk geen officiële accreditatie of certificering vereist om de term te gebruiken. Dat maakt het lastig om de juiste persoon of organisatie te zoeken voor jouw vraagstuk. Want weet die ene persoon wel waar hij of zij het over heeft?
Let op de volgende punten als je op zoek bent naar een neuromarketingbureau:
- Kijk naar ervaring en opleiding om vast te stellen of iemand een 'echte' neuromarketeer is. Met de combinatie van marketing, neurowetenschap, gedragspsychologie en data-analyse weet je dat je alle experts in huis hebt om resultaat te behalen.
- Bij welke organisaties is een bedrijf aangesloten? En met welke partners werken ze samen?
- Kijk goed welke diensten een bedrijf aanbiedt. Neuromarketing is heel breed! Voor elk vraagstuk is een ander onderzoek nodig. Soms is dat EEG, soms is dat fMRI. Een bedrijf dat meerder onderzoeksmethodes aanbiedt is te vertrouwen ;)
Een vuistregel die wij hanteren: heeft tenminste één persoon in de organisatie een achtergrond in neurowetenschap? Dan kan je er wel vanuitgaande dat het goed zit.
⭐ Een echte neuromarketeer word je bij Neuropower!
Samen met neuromarketing onderzoeksbureau Neurensics hebben we het traineeship Neuropower opgericht. In dit traineeship leiden we jaarlijks professionals op tot Neuromarketing Consultant. Zij krijgen les van experts op het gebied van neurowetenschap, consumer behavior, neuro-economie en meer! Wil jij dit ook? Bezoek dan de website van Neuropower.
Dat waren de misvattingen!
Laat je niet gek maken door neuromarketing-mythes die je voorbij ziet komen op het internet! Neuromarketing is namelijk écht heel waardevol voor jouw bedrijf.
Onze tip: Blijf altijd kritisch nadenken. En wanneer je iets in twijfel trekt, neem dan contact op met mij of een van mijn collega's.
Neuromarketing voor jouw bedrijf?
Denk jij erover na om neuromarketing in te zetten voor jouw vraagstuk, maar twijfelde je nog, omdat je één van bovenstaande misvattingen geloofde? Plan dan een call in met onze ubernerd om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen 👇