Associatief Recruitment Model™
De wetenschappelijke oplossing voor elk recruitment probleem


Associatief Recruitment Model™
De wetenschappelijke oplossing voor elk recruitment probleem
1.5 jaar associatieonderzoek
12 verschillende domeinen
250.000+ vacaturebezoekers
Welk probleem wil jij oplossen?

Betere campagnes
Campagnes die jouw merk en vacatures beter laten scoren. CTR's die verbazingwekkend hoog zijn binnen precies de doelgroep die jij wilt.

Geschiktere sollicitanten
Trek de juiste sollicitanten aan. Op basis van pleidingsniveau, ervaring of passend binnen je bedrijfscultuur. Laat je recruiter aannemen in plaats van afwijzen.

Lagere CPH
Een lagere cost-per-hire (CPH) zorgt ervoor dat jij je budget kan gebruiken om meer mensen aan te nemen, of anders in te zetten.

Lagere Time per Hire
Zo kunnen Recruiters bezig zijn met gesprekken die ergens toe leiden. Verlaag je time-per-hire (TPH) en bespaar zo op de verborgen kosten.

Beter op Indeed
Scoor beter op platformen zoals indeed. De kosten per sollicitant gaan omlaag terwijl de kwaliteit van de sollicitant omhoog gaat.

Recruitment Marketing Automation
Automatiseer je recruitment marketing met het Associatief Recruitment Model™. Dan ben je echt klaar om te vliegen.

Associatief Recruitment model™ Explained
Jouw doel: de meest geschikte sollicitant aantrekken, terwijl je kosten en tijd zo laag mogelijk houdt. Maar hoe doe je dat?
Jouw oplossing: Het Associatief Recruitment Model™ brengt de wensen en behoefte van jouw vacaturebezoeker in kaart. Hierdoor kan jij jouw funnel perfect afstellen op jouw gewenste vacaturebezoeker. Wacht niet langer en kom erachter hoe het Associatief Recruitment Model™ werkt en jou kan helpen.
Ervaar zelf het succes!

De basis van het Associatief Recruitment Model™
Associaties waarop jouw sollicitant beslissingen neemt
Onderzochte domeinen
We hebben in 12 domeinen associaties onderzocht. Eind 2023 zijn dat er 24. Hierin hebben we een onderverdeling gemaakt tussen:
- Senioriteit: starters, doorstromers en seniors. Los daarvan hebben we ook de aankomende Gen-Z getest;
- Opleidingsniveau: MBO, HBO & WO geschoolden;
- Branche: Alpha, Beta & Gamma persoonlijkheden;
- Gender: verschillen tussen mannen en vrouwen.
We bekijken vanuit jouw domein en vacature hoe we dat profiel het beste kunnen aanspreken.
Waste & Personal Branding
De waste vind je in de overlap tussen opleidingsniveau profielen. Denk aan gelijke associaties tussen MBO en HBO op hetzelfde profiel. Filter ze er uit en je waste, TPH en CPH, vallen omlaag!
De personal branding vind je in overlap tussen senioriteit profielen. Zoek je een doorstromer maar spreek je een starter ook aan? Die kan je mooi bewaren in een talentpool. De exit-triggers zullen de niet gewenste senioriteit eruit filteren.


Gedragsmodellen binnen het model
Geef je ideale kandidaat de ervaring die hij nodig heeft
Door middel van data profiling zijn drie grote gedragsmodellen ontdekt wanneer het gaat om sollicitanten:
- De scanner - Scant globaal de pagina en converteert als het bevalt wat hij ziet.
- De verdieper - Scant globaal de pagina en verdiept daarna in 1 of 2 punten die hij belangrijk vindt.
- De onderzoeker - Wil alles lezen en is groot fan van FAQ's. Verreweg de meest rationele beslisser en/of zekerheidszoeker.
Afhankelijk van jouw profiel, domein en functie heeft je ideale kandidaat een voorkeur voor een van deze modellen. Je landingspagina afstemmen op jouw profiel zorgt direct voor meer en betere sollicitanten.

De basis van het Associatief Recruitment Model™
Je totale recruitment marketing funnel perfect afgesteld
Stel je gehele candidate journey perfect af op de ideale kandidaten. Van eerste contact tot het tekenen van het contract.
- Je marketing campagnes bereiken precies de juiste mensen en hebben een optimale CTR;
- Platformen als indeed behalen resultaten die eerder onmogelijk leken;
- Je website- en vacaturepagina is afgestemd op jouw ideale kandidaat en converteert daarom vele malen beter;
- Je recruitment funnel is optimaal ingericht om je kandidaat te servicen en je recruiter te ontlasten.
Kort gezegd: Dit had er veel eerder moeten zijn. Start jij ook met het toevoegen van wetenschap?



De kers op je recruitment taart
Recruitment marketing automation
Geen vereiste voor het Associatief Recruitment Model™. Wel een absolute toevoeging: recruitment marketing automation. Dit gaat verder dan het automatiseren van campagnes en taken. Het slim inzetten van recruitment marketing automation zorgt dat de ideale candidate journey bereikt wordt:

Neem werk weg van recruiters voor een lagere TPH;

Zet afhankelijk van gedrag bepaalde advertentie sequenties aan om je kandidaat te converteren;

Weet waar je sollicitant op aan gaat zodat je hem kan nurturen voor hij het contract aangeboden krijgt;

Verkort het beslisproces van de kandidaat wanneer er meerdere kapers op de kust zijn;

Laat dynamisch precies dat zien wat je kandidaat wilt zien en/of nodig heeft;
En nog veel meer. Wij zijn enorm fan van HubSpot als recruitment marketing automation platform en hebben dit zelfs al als Applicant Tracking System (ATS) ingezet bij verschillende klanten. Maar veel andere ATS systemen hebben ook al goed ingebouwde mogelijkheden.
Hoe dan ook: Je gaat ermee scoren!
Trots op kennis
De skills die wij hebben ingezet om tot het Associatief Recruitment Model™ te komen.

Neurowetenschap
Via RIAT & fMRI studies hebben we de exacte associatie boven water gehaald in verschillende domeinen.

Data Profiling
Met data profiling haalden we de verschillende gedragsmodellen boven water. We weten precies welk type kandidaat, welk online gedrag laat zien.

Consumer Profiling
Consumer profiling koppelt data uit neurowetenschappelijk onderzoek en data profiling aan elkaar om tot de juiste profielen en doelgroepen te komen.

Recruitment Marketing
Veel beter scorende campagnes die alle benchmarks overstijgen. Het resultaat: Meer en betere kandidaten.

Conversie Optimalisatie
Conversie Optimalisatie over de gehele funnel heeft ons laten zien welke inzet, op welk moment werkt. Koppel daar de juiste associaties aan en je funnel staat als een huis.

Wat is een associatie?
Een associatie is een verbinding tussen verschillende onderwerpen die je in je gedachten maakt. Associaties kunnen reëel en niet reëel zijn...